SSRF

TEMA:


Jul- & Nyårsbrev från SSRF, 2024


Texter av: Fransisko Condró

Jul- & Nyårsbrev

del 1

Låt anno 2025 redan nu bli ditt bästa år någonsin. Låt alla våra önskningar uppfyllas, drömmar förverkligas, meningar realiseras och mål uppnås.  Vet du vad ”minnen av framtiden är”? Det brukar sägas att antingen kan vi se oss själva som ett resultat av de dagar vi levt eller som en möjlighet till de dagar vi kommer att leva. Brytpunkten genom livets timglas är dagen idag. Gårdagen är svunnen och morgondagen är ännu ej. Vad är då det förunderliga och heligt magiska med just dagen idag? Och hur förhåller sig dagen och tidsrummet till nuet och nuet till rumstiden idag?

 

Den stora frågan som kommer att besvaras är bland annat vilka markörer för nuet som finns och hur dessa påverkar hela människans existens. Årets Jul- och Nyårsbrev kommer att ta med dig på en resa genom tid och rum, där framtidens mun biter sig själv i dåtidens svans. Den som biter heter Nuet. Efter en genomgång nedan av andra verkligheter, inom religionen kallad för olika andliga dimensioner och inom vetenskapen teoretiserat som ett oändligt antal parallella universum, tar självklart inte SSRF parti för vare sig för teism, agnosticism eller ateism, utan Svenska Samfundet för Religionsintegration & Frihetsbejakande rättigheter har en existentiellorienterad inriktning på livets stora frågor och svar. Existentiellorientering innebär en inriktning på den mänskliga existensen och betonar individens ansvar att själv välja hur livet ska formas och som utgår från den enskilde människans situation. 

 

Tack vare den sekuläre mystikern Eckhart Tolle blev västvärlden medveten om ”nuet” genom boken The Power of Now: En guide till andlig upplysning. Boken publicerades i slutet av 1990-talet och genom att den rekommenderades av Oprah Winfrey blev den en internationell bestseller. Boken har översatts till 33 språk, med över tre miljoner sålda exemplar enbart i Nordamerika. Kärnbudskapet i boken är att människors känslomässiga problem bottnar i deras identifikation med deras sinnen. Problemlösningen, skriver Tolle, handlar om att vara medveten om sitt nuvarande ögonblick i stället för att förlora sig själv i oro och ångest över det förflutna eller framtiden. Enligt boken är endast det nuvarande ögonblicket verkligt och bara nuet spelar roll. En individs förflutna och framtid skapas av deras tankar. Kort och gott är livet nu, enligt Tolle.

 

Skulle det kunna vara så att hela livet är i ett evigt och oändligt nu, utan börja, utan slut? Precis som att den tvådimensionella skuggan är en avbild av rummets tre dimensioner är den fysiska verklighet människa lever en skugga av högre dimensioner. Tidsrummets tredimensionella ljus kastar endast skuggor av andra verkligheter och det förunderliga nuet är ur högre livsperspektiv bortom både tid och rum. Inom religionen kallas dessa andliga verklighetsdimensioner för exempelvis Guds rike, Himmelriket, Nirvana, Paradiset eller Helheim, som i den nordiska mytologin. De som dör av ålder eller av sjukdomar, eller inte dött i strid, kommer till Helheim, medan de som dött modigt i strid kommer till Valhall eller Folkvang.

 

Livet efter detta är mycket positivt inom bahá'í-religionen, eftersom själslivet genomgår en evig andlig evolution. Enligt hinduismen återföds allt liv i högre eller lägre form till dess befrielse uppnås. Buddhistisk filosofi beskriver nirvana som ett utslocknande och uppnås genom att bli fri från bindningen till denna världsordning, världsliga ting, idéer och fenomen. Inom buddhismen ses nirvana som fullständig frihet från begär, hat och självbedrägeri. Att uppnå nirvana är detsamma som att bli upplyst eller uppvaknad.

 

En sekulär humanist definierar sig som icke teistisk och tar avstånd från vidskepelse, där verklighetens beskaffenhet endast baserar sig på kunskap och förnuft och godtar inte heller andra övernaturliga beskrivningar av verkligheten. Enligt islams lära kommer livet och allt som finns i denna värld att få ett slut på en fastställd dag och att allt kommer att utplånas. Denna dag kallas den Yttersta Dagen. Judendomen berättar att döden är inte slutet, utan själen kommer från Gud och återkommer till Gud.

 

Enligt den Augsburgska bekännelsen som Svenska Kyrkan antog år 1593 skall Kristus återkomma på yttersta dagen för att uppväcka alla döda. De fromma och utvalda skall han ge evigt liv och beständig glädje, men de ogudaktiga människorna och djävlarna skall han fördöma till att pinas utan slut. Mayansk religion räknar med en speciell gud för var och en av de tretton dimensionerna i mayas himmel och nio gudar för lika många nivåer i underjorden. Mellan himlens ovanvärldar och de undre världarna av natt och död finns jordens dimension. När människan dör vandrar hon mellan alla dessa nivåer och dimensioner beroende på hur hennes liv gestaltat sig. Zoroastrismen lär att själen döms efter döden och fortsätter utvecklas genom ett helvete eller himmel, där kampen mellan det goda och det onda pågår.

 

Med ökande vetenskaplig kunskap ökar antalet agnostiker, som kan se "livet efter detta" lika odramatiskt som en drömlös sömn. Döden blir då endast en angelägenhet för de efterlevande. Den döde vet inte att hon är död och har inget fortsatt medvetande som gör att hon kan sörja sig själv. Ateister anser generellt att ett liv efter detta, oavsett om det hör ihop med en tro på en viss gud eller inte, endast är uttryck för människors fantasier och inte något som existerar i verkligheten.

 

Till sist några teorier inom kvantfysik, som har gett upphov till olika idéer om livet efter detta. Hypotesen om att människan lever i ett multiversum är idén att medvetandet fortsätter leva i parallella universum när människan dör och färdas mellan dimensioner. Teorier inom kvantfysik menar att tid och rum inte är linjär och då kan inte döden existera som ett definitivt avslut. Idag accepterar och stödjer allt fler forskare teorin om en oändlig mängd världar. Universum sträcker sig så långt ljuset hunnit färdas sedan Big bang. Längst bort skymtas en svag värmestrålning, resterna efter Big bang. Men vad finns bortom Big bang och eventuellt andra universum kan se extremt annorlunda ut, med helt andra fysiska lagar, okända dimensioner och existenser människan inte ens kan drömma om.

 

Hur låter vi alla våra önskningar uppfyllas, drömmar förverkligas, meningar realiseras och mål att uppnås? Svaret är att vi redan nu skapar ”minnen av framtiden och mål för gårdagen”. I nästa julbrev kommer dessa förunderligheter, det heligt magiska nuet och dagen just idag att utvecklas och invecklas, likt ett garnnystan, utan början och utan slut.


Läs del 2

 

Text: Fransisko Condró


Jul- & Nyårsbrev

del 2

Läs del 1

I denna andra del fortsätter vi att se fram emot juletid och öppnar ett nytt fönster mot ett nyårsrum. Ett rum utan tid är likt ett fotografi, en förstenad avbild av verkligheten. Tiden utan en rymd är som en världsomseglare utan vare sig vind eller vatten. Passerar tiden genom rummet eller rummet genom tiden? Tiden och rummet hör ihop till ett enda sammanvävt kontinuum. Men tidsrummet kröks, tillplattas, utvidgas, accelererar, komprimeras och roterar i förhållande till varandra. I denna förunderliga sammanvävda rumstid existerar människan.

 

Gud sade: »Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss.
De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla
kräldjur som finns på jorden.« 


Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne.
Som man och kvinna skapade han dem.

 

Gud välsignade dem och sade till dem:
»Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er.


-Genesis 1:26-28a

 

Genom livets timglas är gårdagen borta och morgondagen finns inte, men genom dagen idag binder människan samman förfluten tid, framtid och nutid. Människan är ett resultat av något. Vad detta något är, kanske det både är människans skyldighet och rättighet att undersöka. Oavsett så är vi både ett resultat av vår livstid fram till idag, men också en gestaltning av den människa vi kommer att bli. Dessa markörer för nuets magi och livets mirakel påverkar hela människans existens genom en enda fundamental dold sanning, som jag återkommer till nedan. Men nu till den existentiella verklighetens verklighet.

 

Till en början kan sägas att bilder, texter, inspelningar och även minnen upplevs i nuet. Om människan är en avbild av Guds verklighet, så är konstnärliga uttryck och fotografier avbilder av den mänskliga verkligheten. Vad är då verkligheten? I den första delen av årets jul- och nyårstexter utlovades markörer för att beskriva nuet och hur dessa påverkar hela människans existens. Genom nuet sker den gudomliga evolutionens verklighet. På det sättet blir allting nytt nu, som i denna text, hämtad från Uppenbarelseboken:


Och jag såg en ny himmel och en ny jord… Och jag hörde en stark röst från tronen:
"Se! Nu står Guds boning bland människorna.
Han ska bo hos dem, och de ska vara hans folk och Gud själv ska vara hos dem.
Han ska torka alla tårar från deras ögon.
Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga, för det som förr var är borta." Och han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt."

 

När kan människan sluta gråta över sjukdomar, lidanden och dödsoffer som skördas i krig, våld och olyckor? När händer det i verkligheten, det som människan väntat på i många tusen år? När kan sorgen övergå till nyfunnen glädje? När tar lidandet slut? När kan döden med säkerhet bli vägen till en uppståndelse? Mänsklighetens historia kan beskrivas som ett enda stort lidande med tusentals år av smärtsamma upplevelser för enskilda individer, grupper och samhällen. Vår värld idag, i det tredje årtusendet, är inget undantag. Religionens roll har därför i stora drag behövt fokusera på att hjälpa människan överleva nuet, därav alla olika, men ändå lika, framtidshopp som allmänt beskrivs i de religiösa urkunderna och specifikt som i exemplet ovan, hämtat från nya testamentets sista bibelbok, Uppenbarelseboken. Vad kan vi, likt alkemins hemliga formler, vaska fram för guldkorn som visar vägen till evigt liv fyllt av glädje och lycka redan här och nu?

 

Genom nuets kraft kan människan redan här och nu uppleva hur önskningar uppfylls, drömmar förverkligas, meningar realiseras och mål uppnås i ett kosmiskt allestädes närvarande evigt nu. På så sätt kan vi redan nu skapa ”minnen av framtiden och mål för gårdagen”. Nutidsmystikern Eckhart Tolle hjälper den andligt fattige nutidsmänniskan i västvärlden att bli medveten om sitt nuvarande ögonblick, i stället för att förlora sig själv i oro och ångest över det förflutna eller framtiden. Hans böcker blir därmed sekulära eller postmoderna religiösa skrifter för en guide till andlig upplysning. Tolle hjälper människan att på ett enkelt sätt lösa lidandets problematik, detta genom "smärtkroppens" identifikation med egots sinne. När människans funktionella jag kan tämja egots dysfunktion lever människan utan lidande.

 

Lösningen är att endast det nuvarande ögonblicket är verkligt och att bara nuet spelar roll. En individs förflutna och framtid skapas i människans förvirrade sinnevärld. Själen nedstiger till jorden och låter det mänskliga livets rumsliga tid träda in i det mänskliga livets begynnelse, inkarnationen – och som en följd av födelsen, när tiden är mogen - gå ur tiden, exkarnationen, vid tidens slut. Människor kommer och människor går, men moder jord och fader sol till synes evigt och oändligt består.

 

Planeten snurrar vidare ögonblick för ögonblick i en ständig manifestation av ett gudomligt nu. Vad menas med det? Guds rike, Himmelriket, Nirvana, Paradiset eller Helheim behöver därför inte endast vara ett hopplöst framtidshopp, inte heller något som kantas och gäckas av osäkra religiösa hot om helvetets skärseldar, evig plåga för de ogudaktiga människorna eller gehennas lidande. De gamla och ålderdomliga religiösa doktrinerna har gjort sitt, till förmån för hoppingivande andliga verklighetsdimensioner redan nu. Det heligt magiska nuet och dagen just idag är likt ett garnnystan, utan början och utan slut, men ändå i ett evigt liv av glädje, lycka och salighet här och nu. Nuets heliga kraft och ”härets” magiska makt, tillika livets förunderligheter, undanröjer medvetandets töcken likt ett klart ljus som strålar och upplyser människans liv - här och nu. Hur då kanske du undrar?


Läs del 3

 

Text: Fransisko Condró


Jul- & Nyårsbrev

del 3

Läs del 1

Läs del 2

Nu är det nära. Snart händer det - att dåtid (2024) och framtid (2025) möter varandra. 2024 blir uppslukad av 2025 och finns inte mer. Ouroboros (grekiska för svansätare) är grundvalens symbol för hela världsalltet och liknas vid en omättlig drakliknande orm som äter sin egen svans.  Tidsrummets pil pekar nu väldigt nära julen 2024 och nyåret 2025 och dåtidens mun kan inte längre bita sig själv i framtidens svans, för allt blir ett i ett plötsligt nu. Ouroboros är även symbolen och uttrycket för att allt, både det materiella och det andliga hänger samman i en evig cykel av skapande, återskapande, åldrande och förstörelse. Ouroboros beskrivs förresten av Platon som den första levande varelsen. Ouroboros visar på en livsprocess genom integration och assimilering och är i vidare bemärkelse en symbol för odödlighet och människans omedvetna. Själens arbete här och nu är att medvetandegöra människans omedvetna. På så sätt evolutionerar själens förståelse av livets mysterium och existens. Människan är och blir ett verktyg, ett instrument för livets triumf över lidande, smärta och död.

 

Alla presenterade frågeställningar och beskrivningar över den mänskliga rumstidens illusion och religionens tröstande framtidslöften kan förklaras och verklighetsförankras redan här och nu genom att livets Gud lever och bor inom människan - ett andetag i taget.

Amerikanen Richard Rohr (född 1943) är franciskanermunk och en av de mest populära spiritualitetsförfattarna och talare i världen. Hans andlighet är rotad i kristen mystik och den eviga traditionen. Rohr lär ut hur Guds nåd vägleder oss till vår förstfödslorätt som varelser gjorda av gudomlig kärlek. Enligt Rohrs lära är nyckeln att "bli kär i den gudomliga närvaron, under vilket namn som helst”. Rohr säger att människor är desillusionerade och med sin mission försöker han bjuda in människor till djupet av den gudomliga verkligheten med allt och den mänskliga potentialen och längtan efter denna förening.

 

Den perenna filosofin utgör grunden för mycket av Rohrs undervisning Rohrs publik sträcker sig utanför kristna gränser och inkluderar människor som följer andra trosuppfattningar eller identifierar sig som andliga men inte religiösa. Den perenna filosofin eller perennialism är en religionfilosofisk strömning, som hävdar att alla stora religiösa traditioner är olika vägar till det Högsta Väsendet och kunskapen om den perenna filosofin alltid funnits inom de stora religionerna som ett visst sätt att uppfatta mänsklighetens vishetstraditioner.

 

"Guds ord i människors ord"

- Richard Rohr

 

Rohr förklarar att han är en panenteist, nämligen att Gud är i alla ting, men samtidigt överskrider dem. Panteistisk religion tror att gudomliga krafter finns överallt och detta är vanligt både hos naturreligioner och i hinduismen. Panenteism däremot är en uppfattning inom religionsfilosofin som uttrycker att Gud omfattar hela världsalltet och tillika transcenderar bortom universum. Det finns även ett begrepp kallat panendeism, som hävdar att den egna gudsuppfattningen, mer är i linje med naturvetenskapen och kvantfysiken än religionen. Pandendeism är tron ​​på existensen av en Gud baserad på bevis på förnuft och vetenskap.

 

"Gå in genom den trånga porten.
Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet,
och det är många som går fram på den. 
Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet,

och det är få som finner den"

-Matteus 7:13-14

 

Vadan dessa invecklade och kanske utvecklande teorier genom nedslag, först i diverse religioners andliga verklighetsdimensioner, sedan med religionsfilosofiska begrepp som panteism, panenteism eller panendeism? Människan, olikt alla andra djur, utvecklar kulturer, religioner och filosofier. Hon tar avstamp från naturen, tar världsherraväldet över planeten och utnämner sig själv som den "visa människan" (Homo sapiens). Människans utmärkande drag såsom exempelvis tvåbenthet, anpassningsförmåga, fingerfärdighet och många andra finmotoriska förmågor har tillsammans gjort att människan kunnat utveckla samhällen, religion, konst, teknik och annan vetenskap.

 

Som social, religiös, filosofisk och politisk varelse har hennes kommunikativa förmågor genom tal och skrift kunnat göra upptäckter, uppfinningar och skapat sin egen historia. Likt mästarens ord i Matteus 7:13-14 ovan, är det få som finner livets väg. För varje generation som föds vandrar flertalet den breda vägen, Mainstream. Mainstream är ett engelskt begrepp, som beskriver en kulturyttring med grundbetydelsen huvudströmning, där den allmänna kulturen konsumeras av en majoritet av befolkningen, utan existentiell eftertanke om det egna livets mening och mål.

 

Åter till Richard Rohr och nuets kraft. Likt Eckhart Tolle är det rohriska svaret på egots utveckling att ta tag i nuet. Rohr konstaterar att antingen är Gud med oss ​​i detta "nu" eller inte.  Gud är i alla ting, överskrider dem och samtidigt finns överallt, omfattar hela världsalltet och transcenderar bortom universums allt. Enligt Rohr är den kontemplativa hemligheten att lära sig hur man lever i nuet. Inom själavården kan vi kalla Gud den ”gudomliga terapeuten", som på rohriska blir ”Guds ord i människors ord”. Men Gud talar tydligast i tystnaden.

 

I den gudomliga tystanden kan vi höra och lyssna till Guds röst. Vi lyssnar inte med öronen utan med hjärtat. Hjärtats språk vilar i Gud bortom tankar, ord och känslor. Att få lyssna till hjärtat i tystnad genom Guds röst är en gåva – och en nåd. Det skapar utrymme att möta Gud. Tystnaden läker. Människan får då möjlighet till djupgående läkning av livets smärtsamma och emotionella sår.

 

"Var stilla och vet att jag är Gud"
-Psalm 46:10 

 

Richard Rohr lär oss en enkel bön som kommer från Psalm 46:10 i de hebreiska skrifterna: "Var stilla och vet att jag är Gud." Han ger sina efterföljare instruktioner: Hitta en lugn plats, blunda försiktigt och ta några djupa andetag. Förbered dig på att be psalmen i fem på varandra följande förminskande meningar. Antingen högt eller tyst för dig själv, säg orden:


"Var stilla och vet att jag är Gud."


1) Efter ett par djupa andetag, be: "Var stilla och vet att jag är."

 

2) Efter ytterligare ett par djupa andetag, be: ”Var stilla och vet.”

 

3) Efter ett par nya djupa andetag, be: ”Var stilla.”

 

4) Efter ett par fördjupade andetag ber du: "Var."

 

5) När du är redo, be: "Amen."

 

Var stilla och vet att jag är Gud

Var stilla och vet att jag är

Var stilla och vet

Var stilla

Var

 

Text: Fransisko Condró


Privacy policy

OK
unsplash