Från: Veckans Insikt & Inspiration

Text: Fransisko Stefan Jacobsson Condró

Läs del 1

Läs del 2

3. När livet läker

Om vi blickar bakåt kan vi se att religionens grundläggande syfte har visat sig vara att finnas till för att minska mänskligt lidande och därmed frigöra själen från mörkret. Som vi tidigare läst, både i del ett och två i trilogin om läkning, vandrar människan vägen till paradiset via helvetet. Denna läkningsprocess är själens återförening med Gud. Genom att den nya människan, i själavårdsstegens 12 steg, blivit upplyst om frihet från existentiellt lidande kan konfidenten uppleva, överleva och leva i både ljus och mörker, vilket är den dualistiska värld människan naturligt är född i. 

Om Gud är kärlek, så är konfidenten en helande och läkande del av denna kärlek. Men hur kan en konfident både vara läkt och helad i Guds kärlek, samtidigt som hen fortfarande är i en helande och läkande själslig process av denna gudomliga kärlek? Svaret är själslig evolution genom den inkarnerade andliga utvecklingen. Precis som frälsning för den kristne inte är ett permanent tillstånd, utan handlar om en fortsatt aktiv tro en dag i taget, så lever konfidenten både sin personliga tro och själsliga utveckling i en helande och läkande del av Guds kärlek, en dag i taget. Människans livsväg sker en dag i taget, från födelsedagen till dödsdagen. 

Fallexempel med verklighetsbaserad bakgrund 

Själavårdsstegen är ett verktyg och en metod för medskapande till ett liv i en paradisisk värld - redan nu. SES, den sekulära och existentiella själavårdens och själavårdsstegens syfte är att utveckla den enskildes andliga liv. Det innebär därför inte att vi väntar och hoppas på ett lyckligt och evigt liv i frihet efter vårt mänskliga liv, i en så kallad ”eftervärld” som många religioner vägleder sina efterföljare till. I SES-terapeutens utbildning ingår att kunna hela och läka mänskligt lidande och ett olyckligt liv redan nu. Som avslutning på läkningens trilogi kommer nedan ett fiktivt fallexempel med verklighetsbaserad bakgrund. Själavårdens essens omöjliggör kliniska fältstudier, betydelsen av gjorda observationer genom förhållandet mellan forskning och praktik, det vill säga en lokal miljö för att verifiera vad som studeras. För att anonymisera personer anges ej personliga upplysningar. I exemplet är (S) den professionelle SES-terapeuten och (K) konfidenten. 

(S): Välkommen K. Berätta gärna igen vad som fick dig att uppsöka mig.

(K): Jo, som jag berättade i telefon, så blev jag drabbad av en stor förlust när en släktning till mig mördades i Örebroattentatet den fjärde februari. Sedan dess har jag märkt att jag inte bara känner mig ledsen och sorgsen över händelsen, utan jag lider på ett djupt och existentiellt plan.

(S): Beklagar verkligen det inträffade K. Vill du vidareutveckla att du lider på ett existentiellt plan?

(K): Ja… Med världsläget, den stora kriminaliteten i Sverige, det överhängande hotet om krig även i Sverige, så blev droppen som fick min bägare att rinna över, skolskjutningen i Örebro. Ondskan fick ett ansikte. Det känns som att jag famlar i mörkret och jag känner kval och maktlöshet… och sorg självklart, över släktingens för tidiga död och de nära, kära och anhöriga… Så fruktansvärt…

(S): Ja, så fruktansvärt. Vill du berätta igen om vad som hände… Jag lyssnar…

Vi har tid på oss bäste K…

                      K berättar utan att S avbryter.

(S): Tack för din berättelse K. Djupt tragiskt och sorgligt på alla sätt. Vad skulle du vilja ha svar på?

(K): Jag har många frågor… Varför dör och drabbas oskyldiga? Finns det ett liv efter detta, eller är det mänskliga livet så skört och kort och sedan är vi borta för alltid? Det känns verkligen som att livet är meningslöst…

(S): Att svara på eller rättare sagt, att ledsaga mina konfidenter som du till att få svar på livets frågor är min livsuppgift och mitt kall, så du har kommit rätt K, men tror du att alla livsfrågor har samma svar för alla?

(K): Ingen aning… Hur menar du?

(S): Jag menar, skulle det kunna vara så att svaren på livets frågor blir olika beroende på vem, när, hur och varför vi frågar?

(K): Ja, så kan det vara…

(S): Med vilken fråga vill du börja med K?

(K): Jag vill veta varför min släkting behövde dö och mördas…

(S): Utan att vi går händelserna i förväg och med stor respekt för det inträffade, så håller du säkert med om att alla människor, förr eller senare, dör. Din släkting dog förr…

(K): Ja, verkligen. En fasansfull och makaber död dessutom…

(S): Verkligen… Makabert och fasansfullt. Innan jag ger min syn på det inträffade, vill jag fråga dig om du tror på ett liv efter detta?

(K): Reinkarnation, menar du?

(S): Ja… Både inkarnation, exkarnation och reinkarnation…

(K): Just nu vet jag inte alls vad jag ska veta … Tror du på alla dessa inkarnationer du nämnde och vad är det i så fall S?

(S): Ja, det gör jag. En väg till andlig läkning är att få kunskap om det mänskliga livets existens. Har du någon författare som du skulle kunna tänka dig läsa och som ger kunskap om livets existens?

(K): Bibeln, kanske…?

(S): Har du läst Bibeln tidigare?

(K): Det kan jag inte påstå, men vet att det står om Jesus i Bibeln.

(S): I min profession vet jag att det finns olika andliga, filosofiska och religiösa vägar till en högre förståelse om det mänskliga livets existens. Det viktiga i vårt sammanhang nu är att finna texter som du kan läsa till nästa gång. En SES-terapeut älskar att få ge sina konfidenter hemuppgifter. Gillar du förresten att läsa eller lyssna mest, eller rentav att se på video?

(K): Jag lyssnar gärna.

(S): Då ska jag skicka dig ljudfiler där en andlig lärare, Eckhart Tolle, undervisar. Har du hört talas om honom?

(K): Jag har hört hans namn, ja…

(S): Eckhart Tolle har hjälpt mig mycket i mitt andliga sökande. Jag började lyssna till honom redan för tjugofem år sedan och han har introducerat miljoner till friheten att leva ett glädjefyllt liv redan nu, idag. New York Times har beskrivit honom som den mest populära andliga författaren i USA, och 2011 utnämndes han av Watkins Review till den mest andligt inflytelserika personen i världen och 2025 årslista över de 100 mest andligt inflytelserika levande människorna – andliga lärare, aktivister, författare och tänkare som förändrar världen ligger Tolle på tredje plats efter Påven och Dalai Lama. Eckhart Tolles läror fokuserar på ett uppvaknat medvetandetillstånd och han ser detta uppvaknande som det väsentliga steget i den fortsatta mänskliga evolutionen.

(K): Du menar att finns hopp för mig S?

(S): Det finns både hopp och förtröstan K, att ditt existentiella lidande ska kunna gå över till en livsglädje genom lidandets läkning och helande av smärtsamma sorger… i påföljande sessioner kommer vi att sätta in Örebroattentatet den fjärde februari i ett större existentiellt sammanhang. Allt hänger samman, likt en livets väv där alla människor väver sina trådar, onda som goda… Hur vill du ha dina ljudfiler K? 

SES-terapi är en av flera själavårdande processer, som leder till själslig läkning och mänskligt helande, där själavårdarens terapeutiska inslag kan ges utifrån en gedigen erfarenhet av andlig vägledning. Med detta fallexempel synliggörs SES-terapins syfte, att minska mänskligt lidande. SES-terapeut, konfident och Gud fortsätter att mötas i den mystika erfarenhetens heliga rum, där brustna hjärtan får tröst och trösten gör att människan kan frigöra själens mörker.  

Lidandets natur är inte ett avvikande från det normala utan en avsaknad av ett upplyst medvetande, som ser igenom den slöja den mänskliga inkarnationen bär på. När livet läker innebär det frihet från existentiellt lidande, det villa säga förmågan att kunna se igenom födelsens, åldrandets, sjukdomarnas och dödens kretslopp. Detta leder till en ny själslig identitet, bort från det som Johannes av Korset (1542–1591 e.Kr.) förklarar som själens bortvändhet från Gud och som Buddha[1] förklarar som upplysning om de fyra lidandens natur.

[1] Buddha, även kallad Shakyamuni, Shakyamuni Buddha, Siddhartha Gautama eller Gautama Buddha, är grundaren av buddhismen. Han sägs enligt traditionen ha levt i 80 år, men när detta skedde är omtvistat. Buddhisterna i Sri Lanka, Thailand, Myanmar och Kambodja placerar hans död vid år 543 f.Kr., medan indiska och västerländska historiker placerar hans död någon gång mellan 486 f.Kr. och 368 f.Kr.


Se ARKIVET för fler Veckans Insikt & Inspiration

SSRF | Centrum för Själavård & Samtalsterapi

ssrf.nu